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¿Cómo influirán la RA y la RV en las aulas en el futuro de la educación?

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Virtual reality (VR) and augmented reality (AR) technology — collectively known as extended reality (XR) — is on the rise, especially in education. Seven out of 10 teachers want more VR and AR in education, especially when it reinforces the curriculum and student interest, according to a recent study by Statista. This type of technology creates opportunities for experiential learning, which:

  • Ayuda a los estudiantes a hacer conexiones más profundas con el aprendizaje.
  • Ofrece a los estudiantes experiencias prácticas con cosas que de otro modo nunca encontrarían.
  • Va más allá de la memorización mecánica y se adentra en un aprendizaje inmersivo.
  • Personaliza las experiencias a los intereses, habilidades y estilos de aprendizaje de los estudiantes.

You can see what XR learning is like by exploring VR and AR apps like Mapper’s Delight, Visceral Science, Gravity Simulator and more. Most often the only VR equipment you need is a VR headset, but the experience can be enhanced with haptic gloves and other equipment.

Al hacer que el aprendizaje sea envolvente y experiencial, la tecnología de RV y realidad aumentada (RA) puede ayudar a crear una mejor comprensión de temas complejos. XR facilita un nuevo y emocionante tipo de aprendizaje experiencial, y se ha demostrado que el aprendizaje experiencial es efectivo.

A rigorous meta-analysis of experiential learning outcomes across 89 studies showed overwhelmingly positive and robust results for students. Experiential learning outcomes are nearly 50% better than traditional learning outcomes. Through experiential learning, students increase cognitive and social skills, meaning they retain information better, improve problem-solving and develop a deeper understanding of social issues.

Al ayudar a los estudiantes a experimentar sentimientos de asombro y deleite al ver el mundo de una manera nueva, XR puede servir como una herramienta de aprendizaje experiencial sumamente efectiva. Exploremos ocho formas en que esta tecnología puede expandir el aprendizaje más allá del salón de clases.

Ampliar experiencias interactivas

Algunas experiencias interactivas comunes de realidad virtual y realidad aumentada (RA) incluyen lo siguiente:

  • Excursiones virtuales para K-12;
  • Aprendizaje envolvente para desarrollar habilidades;
  • Creando modelos 3D a escala para arquitectos e ingenieros;
  • Accesibilidad para estudiantes con discapacidad;
  • Escenarios de capacitación de alto riesgo para profesionales de la salud;
  • Capacitación en métodos de investigación de laboratorio para estudiantes de ciencias;
  • Capacitación práctica para especialistas en construcción y manufactura avanzada.

Con la tecnología XR en la educación, los estudiantes podéis experimentar experiencias envolventes desde las artes y las humanidades hasta la tecnología, programas vocacionales y la ciencia. En lugar de solo escuchar una orquesta, puedes tocar como primer violín o practicar ayudando a los heridos en una situación de alto riesgo. 

En lugar de diseccionar una rana o el corazón de un cerdo unas pocas veces en un laboratorio, puedes hacerlo cientos de veces en un mundo digital, lo que mejora la accesibilidad de la educación científica. En lugar de llevar a cabo experimentos peligrosos con sustancias tóxicas en persona, los investigadores podéis simular estos experimentos de manera segura con XR.

These broad and diverse educational experiences can help students do anything from exploring the world to building practical skills and preparing for the modern, tech-rich workplace.

Superando las barreras de experiencia

Have you ever seen the Aurora Borealis? Watched a lion pride hunt in the African sun? Perhaps you want to experience history first-hand. VR and AR technology in education can put you right in the middle of the world outside your borders. Experiences that are impractical for a classroom can become daily activities.

With AR and VR, people without access to certain resources can build practical skills through experiential learning. These kinds of experiences not only expand intellectual intelligence, but also our emotional intelligence. It creates deeper levels of critical and abstract thinking.

Superando las barreras financieras

Muchos sistemas educativos ya están escasos de fondos, lo que dificulta que los estudiantes tengan acceso a actividades para mejorar el aprendizaje. La realidad aumentada y virtual en la educación lleva esas experiencias al salón de clases, superando las barreras económicas tanto para las escuelas como para los estudiantes.

VR and AR education statistics show that equipment is already in most classrooms, but the comfort isn’t. In a report from Statista on the demand for VR services by industry, almost 80% of teachers have access to VR devices, but less than 7% use them. If the technology is already available, you can begin creating immersive experiences from day one.

Superar las barreras lingüísticas

Language differences can create inequitable access to learning, but AR/VR in education transcends those barriers. AR/VR technology offers language translation for students who may not understand the material. They can sit in the classroom with their actual teacher while using AR/VR to translate the lesson and even participate in classroom discussions. 

Para estudiantes que aprenden un idioma extranjero, tener acceso a realidad aumentada (RA)/RV en educación les coloca en escenarios inmersivos para practicar y explorar. Pide una cena en un restaurante francés, completa una entrevista de trabajo en inglés o recorre un museo en español. La realidad virtual y realidad aumentada te brindan maneras de practicar nuevos idiomas en contextos auténticos.

Aumenta el disfrute de las actividades

Research shows that interest-based learning, where lessons are built around the topics students find interesting, promotes deeper engagement with learning. AR and VR technology in education immerses students in a world where they can explore their interests beyond textbooks. And with AR in the cloud, students could take their learning with them on the go, using cloud-based apps or even classroom notes to engage with the world in real-time as they explore new places or encounter new things.

Incluso las tareas más mundanas, como memorizar las tablas de multiplicar o aprender sobre civismo, pueden cobrar vida con la realidad virtual. En lugar de escribir las respuestas, puedes atraparlas en el aire con tus manos. En lugar de aprender sobre el gobierno, puedes sentarte en el Congreso y votar sobre la legislación.

Ofreciendo referencias espaciales

The smallest particles we know of are called quarks — they are smaller than atoms, protons, neutrons and even electrons. When taught in the classroom, we use diagrams, videos and photos to convey the size of our subatomic world. But our minds can never understand how truly tiny this world is with merely a diagram. That’s a time when AR and VR can magnify learning.

AR/VR technology transports students into various spatial worlds. On the subatomic scale, Belle2VR — which was developed by researchers at Virginia Tech — allows students to interact with a VR visualization of particle physics. Students can view subatomic particle collisions impossible to see with the naked eye. They can zoom in and out, adjusting transparency to watch a particle race head-on towards another.

Or, with the Virtual Reality Universe Project, students can zoom all the way out and explore a virtual universe based on the most detailed contemporary astrophysical and cosmological data. Imagine flying past galaxies, space stations, planets, multicolored gas, stars and black holes in real time.

Los que estudian un tipo particular de animal podéis examinar una escala realista de la especie. Los estudiantes de veterinaria pueden apreciar la diferencia de tamaño real entre los órganos. Los constructores pueden ver cómo se ajustarán las medidas en tamaño real. Con este tipo de tecnología emergente en la educación, los estudiantes obtienen referencias espaciales que les ayudan a entender mejor conceptos complejos.

Ofreciendo más adaptaciones para personas con discapacidad

Augmented and virtual reality in education has a powerfully unifying benefit — inclusivity. Students of all abilities can have immersive experiences with their learning, thanks to the growth of VR and AR in education. Activities that were limited to only one learning style are now open to all kinds of learners. The accessibility accommodations powered by technology are constantly growing.

VR and AR are particularly empowering for students diagnosed with learning disabilities. This tech can break down barriers to learning by allowing differently-abled students to learn through experience. It can help students stay focused, persist through challenging tasks, problem-solve, and practice in a low-stress, low-pressure environment. Early research even suggests that VR users with various health impairments may stand to gain the most from using VR therapeutically and recreationally.

Creando oportunidades para experiencias prácticas.

AR and VR technology has some practical uses in education, especially when it comes to hands-on experiences. Students engage in activities tactilely, embedding knowledge not just into their minds, but also into their senses. People ready to work can get hands-on skill training and practice anytime with AR and VR technology. Students unsure of their career path can learn about certain jobs by exploring them virtually.

Las oportunidades para el autodescubrimiento con RA y RV en la educación son infinitas. No hay edad, tema, industria, habilidad u oficio que esté fuera de tu capacidad. La educación puede convertirse en una experiencia más transformadora para los estudiantes de todas las capacidades con el crecimiento y desarrollo de la tecnología de realidad virtual (RV) y realidad aumentada (RA) en la educación.